2-3 gadu vecums
Vai bērns mēdz būt par mazu grāmatām? Manuprāt, ne. Pat tad, kad viņš cenšas tās apēst, vai ne?
Iespējams dažiem šķiet nereāli, bet 2-3 gadu vecums ir ideāls, lai kopā mācītos iepazīt grāmatu lasīšanu.
Apbruņojies ar pacietību un aiziet!
Protams, sākumā lasīšana būs nosacīta, piemēram, mēs sākām ar to, ka kopīgi aplūkojām un nosaucām grāmatas ilustrācijas, un es paralēli stāstīju (nevis lasīju), kas notiek stāstā.
Noteikti pētiet ilustrācijas! Atzīmējiet detaļas, nosauciet ilustrācijas vārdā, mēģiniet saskatīt nianses – krāsas, formas vai izmēru. Tas viss iemācīs mazajam “redzēt”, koncentrēt uzmanību un ievērot detaļas 🤓 Lasīšana ļoti labi veicina prasmi koncentrēties!
Un vēl viena svarīga detaļa – nebēdā, ka grāmatas lasīšana beigsies pāris minūtēs. 2 gadu vecumā bērns savu uzmanību spēj koncentrēt 4-10 minūtes, savukārt, 3 gadu vecumā 6-15 minūtes.
@puikualfabets grāmatā noteikti izdosies atrast interesantus tēlus, ar ko iepazīties un paplašināt gan zināšanas, gan vārdu krājumu! 😉 Tā pamazām no stāstīšanas un ilustrāciju pētīšanas pārgājām uz lasīšanu, teikumu pa teikumam.
3-4 gadu vecums
3-4 gadu vecs bērns jau spēj koncentrēt uzmanību jau mazliet ilgāk – 3 gadu vecumā 6-15 minūtes, savukārt, 4 gadu vecumā 8-20 minūtes.
Lai veidotos ieradums, ka grāmatas ir jālasa, šajā vecumā ļoti labi strādā, ja lasa bērnam priekšā katru dienu vienā noteiktā laikā. Agrāk mums visbiežāk šis laiks bija tieši pirms miega, bet šobrīd vairāk izmantoju tos brīžus, kad bērns ir saguris, jo šis ir labs veids, kā pasēdēt mierīgi un mazliet atpūsties.
Turpinām pētīt, nosaukt arī ilustrācijas un saskatīt nianses (krāsas, formas, izmēru). Kā jau minēju, tas viss iemācīs mazajam “redzēt”, koncentrēt uzmanību un ievērot detaļas, kā arī palielinās vārdu krājumu.
Šis ir arī lielisks brīdis sākt uzdot jautājumus bērnam par izlasīto, pavisam īsus jautājumus, palīdzot saprast grāmatā notiekošo vai atzīmēt detaļas. Protams, atbildi arī uz bērna jautājumiem!
Vecāki no savas puses var vairāk ieinteresēt klausīties, ja lasa izteiksmīgi. Arī pašiem būs jautrāka lasīšana, ja, piemēram, atdarināsi tēlu balsis vai stāsta noskaņu.
Ļauj bērnam izlasīto stāstu izdzīvot ne tikai grāmatā – piedāvā zīmēt, krāsot, griezt. PUIKU ALFABĒTA grāmatas katram stāstam www.puikualfabets.lv atradīsi bezmaksas lejupielādējamu krāsojamo lapu ar grāmatas ilustrācijām. Krāsojamās lapas palīdzēs arī nostiprināt un attīstīt roku sīko muskulatūru – sagatavos roku rakstītprasmes apguvei.
4-5 gadu vecums
Dodamies tālāk! Pievēršamies 4-5 gadu vecumam, kas ir lielisks vecuma posms, lai pilnvērtīgi ķertos klāt PUIKU ALFABĒTS grāmatai kopā ar burtu darba lapām! Šajā vecumā, manuprāt, vissvarīgākais noteikums ir neradīt spiedienu par grāmatu lasīšanu un burtu iepazīšanu. Lasiet, iepazīstieties ar prieku. Ja esi izmēģinājusi visu, bet no intereses ne čiku, ne grabu, nepārdzīvo, jo visam savs laiks! Visi bērni nav vienādi! Bet tas, ko varu no sirds ieteikt, jo strādāja mūsu gadījumā – piedāvā mazajam grāmatas atbilstoši viņa interesēm, un tieši PUIKU ALFABĒTA grāmatā atradīsi ļoti daudz dažādus tēlus, kurus apkopoju pēc sava dēla interesēm.
Šo vecuma posmu, galvenokārt, vēlos papildināt ar iedrošinājumu pārrunāt lasīto un dzirdēto – runājiet par sajūtām, emocijām, stāsti, ko domā Tu. Jautā – Kas notika, kāpēc? Kas tev patika vislabāk? Ko darītu Tu?
Vēl interesanti, ka šajā vecumā bērns var jautāt lasīt vienu un to pašu stāstu katru dienu vairākas reizes pēc kārtas. Zinu, ka tas ir nogurdinoši, bet neatsaki! Ļauj mazajam kļūt par šī stāsta “ekspertu”, zinot katru teikumu, notikumu, kas sekos!
Papildus lasīšanai, spēlējiet dažādas burtu spēles, iesaistot arī grāmatu. (Iepriekšējos postos esmu dalījusies ar spēļu veidiem, kas strādā mums.)
Ja iepazīstini mazo ar burtiem, tad pamatnoteikums – izrunā burtus pareizi, nosaucot skaņu! Piemēram, nevis [em], [el], [en], bet [m], [l], [n].
4-5 gadu vecs bērns jau spēj koncentrēt uzmanību gana ilgi, lai kvalitatīvi darbotos – 4 gadu vecumā 8-20 minūtes, bet 5 gadu vecumā 10-25 minūtes.
Pēc jauna burta iepazīšanas, piedāvā izpildīt PUIKU ALFABĒTS burtu darba lapu! Darba lapas pieejamas bezmaksas lejupielādei www.puikualfabets.lv sadaļā STĀSTI.
5-6 gadu vecums
5-6 gadu vecumā visbiežāk rodas izteikta interese par burtiem pat tiem bērniem, kuriem vēl pavisam nesen burti absolūti neinteresēja. Izmanto to ik brīdi! Piemēram, dodoties pastaigā, meklējiet burtus ārā – izkārtnēs, ceļa zīmēs, plakātos.
Uzslavē, novērtē un lepojies ar bērna panākumiem burtu iepazīšanā!
Vēl joprojām ievēro, ka burti ir jāizrunā precīzi, nosaucot skaņu! Piemēram, nevis [em], [el], [en], bet [m], [l], [n].
Un šis ir īstais brīdis, lai ar interesi ķertos klāt arī PUIKU ALFABĒTA burtu darba lapām, kas nu jau ir pieejamas visiem burtiem ar grāmatas varoņiem. Katra burta darba lapā ir iekļauti dažādi uzdevumi, kas trenē bērna radošumu, uzmanību, domāšanu, rokas un pirkstu veiklību, vingrinoties rakstīt un krāsot, kā arī papildina vārdu krājumu. Darba lapās ir iekļauti gan drukātie, gan rakstītie burti, kurus ir iespējams apgūt vienlaicīgi. Lejupielādē šeit https://puikualfabets.lv/burtu-lapas/!
Pieliec pie sienas alfabēta plakātu – novieto to vietā, kur tas ir ērti aplūkojams. Savā mājā PUIKU ALFABĒTA plakātu pielikām pie sienas iepretim gultai, lai dēls pirms aizmigšanas vēl var vērot gan burtus, gan grāmatas varoņus. Šādā veidā dēls pats iemācījās visu alfabētu no galvas bez mūsu iesaistes.
Brīdī, kad burti ir iepazīti, mudini tos sapludināt zilbēs. Brīdinu – pacietība pirmajā vietā! Interesanti, ka, iemācoties savilkt kopā burtus “mehāniski”, bērns neuztvers lasītā jēgu, tāpēc nesteidzini lasīt, labāk katru vārdu (vēlāk teikumu) pārrunāt, saprast un pārlasīt vēlreiz un vēlreiz.
Turpini lasīt priekšā! Šajā vecuma posmā, manuprāt, tas ir īpaši svarīgi. Ļoti labs triks, kas strādāja mums – vakaros pārtraukt lasīt interesantākajā brīdi, tad ļaut pašķirstīt grāmatu pašam un ar laiku, nespējot nociesties, kas sekos tālāk, mums Ernests sāka lasīt pats. Vēl laba lieta ir lūgt bērnam pašam atstāstīt, ko kopā izlasāt. Atstāstīšana ir ļoti labs treniņš, jo liek domāt, analizēt un “salikt pa plauktiņiem” dzirdēto, izprast notikumus, kā rezultātā uzlabojas teksta izpratnes līmenis, bērns saprot, kas tiek izlasīts.